آموزش مدیریت سرورو اشاره به ضروریات آن

بهترین سایت آموزش طراحی سایت برنا

دوشنبه ۲۸ اسفند ۰۲

آموزش مدیریت سرورو اشاره به ضروریات آن

۱۲۱ بازديد


مدیریت سرور مجموعه عملکرد‌ها و فرآیند‌هایی است که از نصب و راه‌اندازی سیستم عامل تا مدیریت و نصب pluginها، نصب نرم‌افزار‌ها و پیاده‌سازی امنیت برای کلیه سرورهای درون شبکه را در بر‌می‌گیرد. مدیریت سرور برای شرکت‌هایی که دارای سرورهای اختصاصی مانند Application Servers ،******* Servers ،Mail Servers، وب‌سرور و غیره می‌باشند، بسیار مهم است تا بتوانند نیازهای IT خاص خود را تامین کنند. ما در این مقاله سعی می‌کنیم که به یک‌سری از ضروریات جهت مدیریت سرور اشاره کنیم البته پلتفرم‌های مدیریتی سرور هم هستند که به شما کمک می‌کنند تا ملزومات مهم مدیریت IT را با خصوصیات زیر تلفیق کنید.

آموزش مدیریت سرور

مدیریت سرور یکی از حساس ترین و تخصصی ترین کارهایی است که در حوزه فناوری اطلاعات و شبکه انجام می شود. کسی که تصمیم دارد وارد شغل و تخصص مدیریت سرور شود می بایست تلاش و پشتکار فراوانی داشته باشد، زیرا اینکار سختی های خاص خودش را دارد و تنها افرادی می توانند در این حوزه فعالیت نمایند که دانش فنی لازم را کسب کرده اند. اگر به دنبال یادگیری و آموزش مدیریت سرور هستید ما در میزبان فا بخشی کاملا اختصاصی برای آموزش مدیریت سرور برای شما در نظر گرفته ایم که بتوانید این تخصص را کسب کنید.

ملزومات آموزش مدیریت سرور

برای اینکه بتوانید مدیر سرور موفقی باشید می بایست به داشتن یا فراهم نمودن یکسری ملزومات توجه داشته باشید. زیرا اگر این ملزومات را نداشته باشید قادر نخواهید بود به شکل مناسبی فعالیت نمایید. ملزومات به شرح زیر می باشند:

  • تسلط بر ساختار و عملکرد سیستم عامل ها بخصوص لینوکس و ویندوز
  • تسلط بر مباحث پایه شبکه بخصوص راه اندازی و امنیت شبکه
  • تسلط بر ساختار سیستم های مدیریت محتوا و زبان های برنامه نویسی
  • آشنایی با مفاهیم سئو و بهینه سازی سایت
  • داشتن تلاش و پشتکار فراوان برای آموزش مدیریت سرور و تمرین آنها
  • داشتن روحیه و شخصیت قدرتمند برای کنترل و مدیریت بحران
  • داشتن روحیه متعهدانه برای پیگیری و حل مشکلات

ضرورت تسلط بر ساختار و عملکرد سیستم عامل ها

در مدیریت سرور، اساس کار و فعالیت ها بخصوص اقدامات نرم افزاری بر روی سیستم عامل صورت می گیرد. بنابراین ما باید با ساختار هسته سیستم عامل و همچنین عملکرد آن آشنایی کامل داشته باشیم. در بسیاری از مواقع نیاز خواهد بود که ما برخی از بخش های مربوط به هسته و ساختار مربوط به سیستم عامل را تغییر داده، حذف کنیم و یا مواردی را به آن اضافه نماییم!

ضرورت تسلط بر مباحث پایه ای شبکه های کامپیوتری

سرورها در بستری به نام دیتاسنتر قرار می گیرند و با یکسری ابزارهای سخت افزاری و نرم افزاری در دسترس ما قرار می گیرند. ما به عنوان مدیر سرور می بایست دانش کار کردن، کنترل و مدیریت با این شبکه را داشته باشیم. در بسیاری از مواقع بخصوص زمان هایی که سرور به شکل عادی در دسترس نیست می توانیم به کمک راهکارهای شبکه ای به سرور دسترسی پیدا کرده و مشکل آنرا برطرف نماییم.

ضرورت تسلط بر سایت سازها و زبان های برنامه نویسی

مدیریت سرور در زمینه های بسیاری کاربرد دارد که یکی از متداول ترین زمینه های مورد استفاده در حوزه میزبانی وب می باشد. بر همین اساس و با توجه به اینکه قرار است ما وب سایت های متعددی را بر روی سرورهای خودمان میزبانی کنیم، می بایست حتما به ساختار آنها تسلط داشته باشیم. در واقع با اینکار قادر خواهیم بود بهترین زیرساخت ممکن را برای میزبانی وب سایت ها فراهم نماییم.

ضرورت آشنایی بر مفاهیم سئو

مدیر سرور می بایست با مفاهیم مقدماتی سئو آشنا باشد. در اینصورت قادر خواهد بود سرور و ابزارهای وابسته به آن نظیر وب سرور و وب سرویس ها را طوری پیکربندی نماید که وب سایت ها زیرساخت مناسبی به جهت سئو از جانب هاست داشته باشند. مواردی نظیر پایداری، سرعت، سازگاری و امنیت از جمله مواردی هستند که ما به عنوان مدیر سرور می بایست به آنها توجه ویژه ای داشته باشیم.

شخصیت و روحیه متناسب با مدیریت سرور

 برای یادگیری و آموزش مدیریت سرور می بایست پشتکار زیادی به خرج داد. همچنین پس از کسب این تخصص می بایست تلاش کنیم شخصیتی استوار و قدرتمند داشته باشیم تا مشکلات کوچک و حتی بزرگ نتوانند خللی در کار ما وارد نمایند. اگر این روحیه و شخصیت را در خودمان پرورش دهیم خواهیم توانست بحران ها را به خوبی مدیریت کنیم تا بتوانیم شرایط را به حالت عادی برگردانیم. همچنین مدیر سرور می بایست شخصی متعهد باشد که در همه مواقع بخصوص مواقع ضروری بصورت کاملا جدی در دسترس بوده و تخصص خود را بکار گیرد.

شروع به یادگیری و آموزش مدیریت سرور

در این بخش شما به تمامی مطالب و آموزش های مرتبط با مدیریت سرور دسترسی خواهید داشت. پیشنهاد می کنیم پس از مطالعه مطالب آموزشی، خودتان نیز اقدام به تمرین عملی نمایید تا بتوانید مهارت لازم را بدست آورید. اگر چنانچه نظر، سوال و یا ابهامی نیز داشتید در بخش نظرات مربوط به هر مطلب آموزشی مطرح نمایید تا در کوتاه ترین زمان ممکن به آنها پاسخ داده شود.

ما در این مقاله سعی می‌کنیم که به یک‌سری از ضروریات جهت مدیریت سرور اشاره کنیم البته پلتفرم‌های مدیریتی سرور هم هستند که به شما کمک می‌کنند تا ملزومات مهم مدیریت IT را با خصوصیات زیر تلفیق کنید.


نصب و راه اندازی سیستم عامل OS Deployment

نصب و راه‌اندازی سریع سیستم عامل خصوصاً بر روی سرورها یک امر بسیار مهم است. نصب سیستم عامل سرور ممکن است نیاز به مجموعه‌ای از فعالیت‌های پیچیده مانند انجام تنظیمات مربوط به BIOS، RAID، تنظیمات دسترسی و کنترل از راه دور و موارد مشابه داشته باشد. پلتفرم‌های مدیریتی گوناگونی موجود است و به سرپرستان و مدیران فناوری اطلاعات که مایل هستند سیستم عامل را بر روی چندین سرور به‌طور هم‌زمان نصب کنند؛ کمک می‌کنند. OS Deployer با قابلیت تهیه و نصب image، به استاندارد سازی فرآیند‌های سیستم عامل تک یا چندگانه در سازمان کمک کرده و در نتیجه منجر به کاهش هزینه‌های پشتیبانی، آموزش و مدیریت در نگهداری آن‌ها و به‌طور کلی در مدیریت سرور می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی‌ها و قابلیت‌های این محصول، نگاهی گذرا به وب‌سایت OSDeployer بیندازید.

 

نصب و توزیع نرم افزار در مدیریت سرور Software Distribution

نصب و توزیع نرم‌افزار‌های مختلف بر روی چندین سرور یکی از چالش‌های کلیدی در server management است. انجام فرآیند نصب نرم‌افزار در دستگاه‌های متعدد و مجزا علاوه بر کاهش بهره‌وری سبب صرف زمان و انرژی بسیار بالا می‌شود. البته پلتفرم‌های مدیریت سرور متعددی وجود دارد که قابلیت نصب نرم‌افزار حتی از راه دور را دارند و همچنین به فرآیند نصب نرم‌افزار بر روی سرورهای متعدد در شبکه به صورت اتوماتیک کمک می‌کند.

 

مدیریت پچ Patch Management

 

نصب پچ‌ها و سرویس پک‌ها بر روی سرورهای شبکه ترجیحاً اولین قدم در جهت تامین امنیت شبکه سازمان شما است. علاوه بر سیستم عامل، برنامه‌هایی که بر روی سرورها اجرا می‌شوند نیز ممکن است هر از گاهی به ارتقاء و به‌روز‌رسانی و نصب پچ‌ها یا سرویس پک‌ها نیاز داشته باشند. البته یک‌سری از پلتفرم‌های مدیریتی به شما کمک می‌کند تا قدرت مانور بالاتری در نصب و مدیریت پچ‌ها و سرویس پک‌ها در چندین سیستم به‌طور همزمان داشته باشید، در نتیجه بهتر قادر خواهید بود تا زمان و منابع خود را مدیریت کنید که یک ضرورت اساسی برای مدیریت سرور‌های تحت ویندوز است.

نظارت بر منابع

نظارت بر منابع برای مدیران شبکه از آن جهت بسیار مفید است که می‌توانند از میزان مصرف منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موجود در شبکه اطلاع پیدا کنند. نظارت بر منابع در بحث مدیریت سرور یک عملکرد بسیار ضروری برای اطلاع از منابع شبکه است. البته پلتفرم‌های مدیریتی سرور از طریق امکاناتی همچون برنامه‌ریزی و زمان‌بندی، گزارش‌گیری و اطلاع‌رسانی از طریق ایمیل، کنترل بیشتری را برای هدایت و مدیریت منابع به شکلی مؤثر فراهم می‌کنند.

 

اشتراک گذاری ریموت دسک تاپ Remote Desktop Sharing

مدیریت سرور یک کار پر زحمت است، زیرا سرورها عموماً به‌صورت ابزار‌های ایزوله شده‌ای هستند که دارای یک مانیتور مشترک بوده یا به‌طور کلی فاقد مانیتور هستند. راه‌حل‌های کنترل از راه دور باعث می‌شود تا مدیران قادر باشند تا از راه دور به سرورهای ویندوز به‌صورت جداگانه یا هم‌زمان جهت انجام عملیات و فرآیند‌های Server Management متصل شوند.

 

پلتفرم‌های مدیریتی سرور که موجود هستند امکان دسترسی آسان به سرورها را از هر نقطه در شبکه میسر می‌سازند.

تنظیمات ویندوز Windows configuration

تنظیمات برنامه‌های Windows، تنظیمات سیستم، تنظیمات دسک‌تاپ و تنظیم امنیت سرورهای شبکه، جهت رفع نیازهای شرکت ضروری است. این چهار رویکرد کاملاً طبقه بندی شده، تمام نیازهای مدیریت سرور را تامین می‌کند.

تنظیمات امنیتی

امروزه با تبدیل شدن سرورها به ستون اصلی کسب‌و‌کارها، اتخاذ و پیاده‌سازی امنیت سرورها برای شرکت‌ها به یک ضرورت تبدیل شده است. ما به بعضی از روش‌های تامین نیازهای امنیتی جهت مدیریت سرور ویندوز اشاره می‌کنیم:

 

  • کاهش آسیب‌پذیری سرور‌ها با یک مجموعه فعالیت‌های مدیریت سرور روتین جهت مدیریت سیستم عامل، برنامه‌های کاربردی، پچ‌ها و سرویس پک‌ها.
  • به‌روزرسانی مرتب Antivirus برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از هرگونه تهدیدات جدید.
  • نظارت بر جزئیات ورود به سیستم کاربران برای مطابقت با الزامات بازرسی.
  • فعال/غیرفعال کردن تدابیر امنیتی ویندوز توسط کنترل پنل، ماژول‌های MMC، محدود کردن دسترسی USB و غیره برای حفظ حریم خصوصی و امنیت شبکه.
  • اعطای مجوز‌های دسترسی به فایل‌ها، پوشه‌ها و Registry برای کاربران خاص بر اساس نیازها.
  • غیر فعال کردن سرویس‌های غیر ضروری و فعال نگه داشتن مواردی که ضروری است و باید بر روی یک سرور خاص اجرا شوند
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.